بررسی ارتباط چای سبز با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

7ژانویه 2019- اخیرا یک مطالعه ی بین المللی نشان داد که نوشیدن چای سبز با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در بزرگسالان چینی همراه بوده است.

در مجموع 119،373 نفر از مطالعه ی بهداشت زنان شانگهای (SWHS) و مطالعات بهداشتی مردان شانگهای (SMHS) در این مطالعه شرکت داشتند.SWHS  و SMHS دو تحقیق مبتنی بر جمعیت هستند که از سال 1996 آغاز شده اند.

داده های حاصل از این مطالعات برای بررسی ژنتیک و سایر بیومارکرهای زیست شناختی و همچنین عوامل خطر شیوه زندگی برای سرطان ها و سایر بیماری های مزمن مورد استفاده قرار گرفته است.

در این مطالعه ی جدید هیچ یک از شرکت کنندگان در هنگام ثبت نام به دیابت مبتلا نبودند. اطلاعات مربوط به نوشیدن چای، از جمله انواع چای و مقادیر مصرف، در این نظرسنجی جمع آوری شد.

محققان دانشگاه Fudan در چین، دانشگاه Vanderbilt در ایالات متحده و دیگر موسسات تحقیقاتی گزارش دادند که در زنان و مردان شرکت کننده در این مطالعه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در صورت مصرف چای سبز، بیشتر بود.

آنها اشاره کردند که این رابطه ی مثبت دوز - پاسخ بین مصرف چای سبز و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 با چاقی یا کشیدن سیگار تغییر نمی کند. یافته های این تحقیق در مجله ی بین المللی اپیدمیولوژی منتشر شده است.

محققان خواستار مطالعات بیشتر در مورد مکانیسم های زیربنایی این ارتباط شدند، آنها فکر می کنند که باقی مانده ی آفت کش ها در برگ چای نقش مهمی در این ارتباط ایفا می کنند.چای سبز یک نوشیدنی محبوب است که در سراسر جهان مصرف می شود و در سال های اخیر محبوبیت آن به عنوان نوشیدنی سالم افزایش یافته است. اما محققان یافته های متناقضی را در ارتباط بین نوشیدن چای سبز و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 یافته اند.

یک مطالعه ی ژاپنی که در سال 2006 در the Annals of Internal Medicine   منتشر شد، نشان داد که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای مصرف کنندگانی که به نوشیدن چای سبز عادت دارند و حداقل 6 فنجان چای سبز در روز می نوشند، 33٪ نسبت به افرادی که یک فنجان یا کمتر چای سبز در هفته مصرف می کنند، کمتر است.

مطالعه ی محققان در جمهوری کره که در سال 2007 در مجله BioFactors منتشر شد، نشان داد که افراد مبتلا به دیابت باید چای سبز کمتری مصرف کنند؛ زیرا مطالعات حیوانی نشان داده است که مصرف چای سبز به میزان زیاد می تواند میزان قند خون را در موش های صحرایی دیابتی افزایش دهد.

منبع:

https://www.straitstimes.com/asia/east-asia/study-links-green-tea-with-increased-risk-of-type-2-diabetes